probiotice

Top alimente probiotice naturale – esentiale pentru imunitate

Pentru ca este un subiect de o importanta deosebita, vreau sa te intreb : „Consumi suficiente alimente probiotice?

Probiotice = pentru viata

Probioticele sunt microorganisme vii care mentin si imbunatatesc sanatatea unei persoane, deoarece asigura o digestie mai buna, confera protectie la actiunea bacteriilor nocive, intervenind in echilibrul microflorei intestinale, sunt esentiale pentru sistemul imunitar si asigura absorbtia nutrientilor. 

Rolul probioticelor in organism

Rezultatele cercetarilor efectuate pana in prezent sunt incurajatoare in ceea ce priveste rolul probioticelor in:

  • Diaree, in special cea legata de tratamentul cu antibiotice;
  • Colon iritabil;
  • Boli inflamatorii intestinale;
  • Stimularea imunitatii;
  • Afectiuni ale pielii – eczeme, dermatite;
  • Afectiuni hepatice;
  • Alergii alimentare;
  • Artrita reumatoida;
  • Infectii genito-urinare;
  • Prevenirea/reducerea severitatii racelilor sezoniere si gripei.

Aproape 60% din sistemul imun celular se regaseste in mucoasa intestinala

In interiorul organismului nostru exista un eco-sistem complex, populat de microorganisme, prietenoase si neprietenoase. Atunci cand suntem sanatosi, microrganismele sanatoase predomina si le depasesc numeric foarte mult pe cele neprietenoase, mentinandu-ne ecosistemul interior intr-o stare de armonie.

Aceste fiinte prietenoase, cunoscute sub numele de bacterii „bune”, se gasesc in tractul digestiv, intarind sistemul imunitar si ajutand organismul sa se apere impotriva bacteriilor „neprietenoase” si a agentilor patogeni care provoaca imbolnaviri, ne mentin tineri si sanatosi.

Peretele intestinului, ca element situat intre flora microbiana si tesutul limfoid asociat sistemului gastrointestinal, joaca un rol important in formarea raspunsului imun de la nivelul mucoasei intestinului, aproximativ 60% din sistemul imun celular uman regasindu-se in mucoasa intestinala. Astfel, acest perete intestinal, impreuna cu mucusul intestinal secretat, au rol de bariera pentru bacterii si alte elemente, de exemplu, antigene, care pot trece din lumenul intestinal in sange.

Orice leziune, anatomica sau functionala, la nivelul acestei bariere, poate favoriza inflamatia.

Top alimente probiotice naturale

Maia-ua

Maia-ua este o cultura de drojdii salbatice si bacterii benefice (lactobacili), ce formeaza impreuna o colonie, intr-un amestec de apa si faina. Aceste organisme convietuiesc impreuna, intr-o simbioza perfecta si se ajuta si sustin reciproc. Relatia celor doua familii este foarte interesanta : drojdiile salbatice furnizeaza hrana lactobacililor, in timp ce lactobacilii “pazesc” drojdiile de alti invadatori – alte organisme – creand un mediu acid, ce functioneaza ca un antibiotic si in care drojdiilor le place sa traiasca.

maia

Precum orice organism viu, maia-ua trebuie hranita din timp in timp, iar hrana maia-lei este faina – pe cat posibil naturala, integrala.

Despre maia mai poti citi si in acest articol

Borsul

Borsul este un aliment complex, plin de vitamine, minerale, enzime si probiotice. Contine intreg complexul de vitamine B, inclusiv vitamina B12, dar si vitamina C, K, magneziu, potasiu, sulf, sodiu, siliciu, zinc, seleniu. 

Pentru curele de detoxifiere, borsul este foarte recomandat. Are proprietati depurative, antiseptice, antihipertensive, anticolesterolemiante. Este un stimulent al sistemului imunitar, endocrin si nervos. Regleaza nivelul glicemiei.

Intern, borsul este recomandat pentru : boli cardiovasculare (hipertensiune arteriala, cardiopatie ischemica, tromboza, varice, artrite); boli nervoase (depresii, nevroze, stres, astenii), litiaze urinare; tuberculoza; intoxicatii; dependenta de tutun sau de alcool; boli respiratorii cronice : astm, sinuzita, bronsita; dureri de ficat; litiaza biliara; cancere, in special in cancerul de colon;

Extern, spalaturile cu bors sunt recomandate pentru piele : ulcere cutanate, uscaciune, iar compresele cu bors, puse pe fata, va vor face tenul alb, luminos si catifelat.

Uite aici o reteta de bors de casa cu maia!

Legumele murate

Bogate in lactobacili si enzime, generatoare alcaline si pline de vitamine, excelenta sursa de vitamina C. Legumele murate sunt alimentul preferat al longevivei populatii hunza. Enzimele si acidul lactic, prezent din belsug in legumele murate confera o stare de bine si longevitate.

castraveti murati de vara cu maia

O reteta excelenta de castraveti murati cu maia vei descoperi in acest articol.

Kombucha

Este o colonie de nu mai putin de 12 specii de microorganisme (dupa unii cercetatori sunt mult mai multe), care convietuiesc in simbioza, alcatuind un sistem biologic fascinant prin complexitatea si organizarea sa. In principal, colonia este compusa din bacterii “prietenoase” si ciuperci (drojdii), care transforma zaharul in care cresc, precum si principiile active ale ceaiului negru/verde, in substante cu efecte vindecatoare remarcabile.

kombucha

Desi analiza chimica a ciupercii nu a fost elucidata complet, se stie deja ca ea contine cantitati insemnate de vitamina C, precum si vitamine din complexul B (B1, B2, B3, B6, B12), ceea ce justifica in buna masura proprietatile sale reintineritoare si de stimulare a rezistentei naturale a organismului. Apoi, in acest elixir au fost descoperite substante antibiotice si antivirale foarte puternice, care explica folosirea sa cu succes contra bolilor infectioase.

Aici gasesti mai multe informatii despre kombucha

Kefirul de lapte

Kefirul este un aliment fermentat si bogat in microorganisme, care ajuta la refacerea ecologiei interioare a organismului. Contine tulpini de drojdii si bacterii benefice, care coexista intr-o relatie simbiotica si ii confera proprietati antibiotice. Are proprietatea de a crea foarte putin mucus (fata de lapte sau iaurt), acesta acoperind mucoasa tractului digestiv si creand un fel de adapost in care bacteriile benefice pot sa se aseze si sa intemeieze colonii.

Kefirul de apa

Chefir de apa, chefir caucazian sau “cristale de Japonia“, sub aceste denumiri sunt cunoscute un gup de ciuperci inferioare din grupa Sacharomyces, care se dezvolta si se inmultesc rapid, in medii de cultura bogate in glucide.

Lichidul este considerat util (pentru ca s-a dovedit eficient) in : anemie, astenie, dereglari de metabolism, stres, obezitate, retentie de apa, ulcer gastric, reumatism, menopauza, boli digestive, renale, respiratorii, intarirea imunitatii, intoxicatii, furunculoze, rani (aplicat extern, impiedica infectarea) si chiar in unele forme de cancer incipient.

Natto

Natto

Un aliment excelent, despre care probabil ca nu ai auzit foarte mult pana acum, desi am mai scris si in acest articol. 

Natto este o mancare traditionala japoneza, consumata de peste o mie de ani si este facuta din boabe de soia fermentate cu ajutorul unei bacterii benefice – un puternic probiotic, Bacillus subtilis.

Natto contine enzime, vitamine si aminoacizi ce fac din acest aliment un medicament pentru infarct, atac cerebral, cancer, osteoporoza, senilitate si boli intestinale.

Natto este o sursa buna de probiotice, ajutand sistemul digestiv si prevenind aparitia unor probleme de sanatate precum constipatia, candida, infectii urinare.

Miso

Miso este un ingredient nelipsit din bucataria japoneza, fiind obtinuta prin fermentarea boabelor de soia cu orz, orez si koji. Koji este o ciuperca. Miso contine micro-organisme si bacterii beneficii, acesta fiind unul dintre principalele motive ce transforma pasta Miso intr-un adevarat medicament.

Din aceasta pasta se face celebra supa Miso (gasesti reteta aici), dar Miso este atat de versatila incat se poate folosi si la alte dressing-uri, marinate sau sosuri.

Prebioticele

Totusi, pentru ca probioticele sa functioneze optim, trebuie sa asiguram si existenta prebioticelor, ce au rol de „combustibil” al probioticelor.

Prebioticele sunt substante prezente in alimente. Ele alimenteaza un anumit grup de microorganisme din intestin, favorizand dezvoltarea bacteriilor cu rol benefic.

Prebiotice se gasesc in grau, ceapa, usturoi, banane, praz, miere etc. 

Evita acesti factori ce distrug flora intestinala benefica

1. Antibioticele

2. Zaharul

3. Apa de la robinet

4. Alimentele modificate genetic

5. Glutenul si produsele din gluten (informeaza-te din serialul „Adevarul gol-golut despre paine, cereale si gluten)

6. Stresul

7. Chimicalele si medicamentele

Exista foarte multi factori care ne slabesc imunitatea si afecteaza acest echilibru al bacteriilor benefice: compusii chimici din alimente si mediul inconjurator, dietele bazate pe produse de tip fast-food, stresul cotidian, consumul larg de medicamente, mai ales antibiotice si hormoni. 

Cand probioticele sunt afectate, bacteriile neprietenoase se pot inmulti rapid, generand simptome cum ar fi : durerile de cap, starile de greata, eruptiile cutanate si alergiile alimentare, precum si alte tulburari potential grave.

In concluzie, iata care sunt principalele actiuni pe care ar trebui sa le facem, incepand chiar de maine, pentru o buna stare de sanatate :

  • evita, pe cat poti, factorii ce iti distrug flora intestinala benefica;
  • pentru a mentine echilibrul florei intestinale, asigura-te ca incorporezi in consumul tau zilnic cel putin doua alimente din topul de mai sus;
  • nu uita de prebiotice : consuma cat mai multe fructe si legume crude, cu rol prebiotic;

Pentru a fi tot timpul la curent cu ultimul articol publicat pe HRANATATE, te poti abona la NEWSLETTER, moment in care vei primi gratuit pe mail, e-book-ul : Un weekend de detox.

Daca ai gasit utile informatiile cuprinse in acest articol, le poti distribui si prietenilor tai ! Pentru a fi conectati in permanenta, poti sa dai like si paginii de Facebook a site-ului si te invit sa te alaturi grupului de Facebook „HRANATATE” !

Parerea ta conteaza pentru mine ! Imi poti lasa un comentariu la acest articol sau imi poti trimite un mail : contact@hranatate.ro.

Buna!

Sunt Delia, scriu, m-am specializat si sunt pasionata de sanatate si vindecare holistica!

Mai multe despre mine si cum am ajuns la aceasta pasiune, te invit sa citesti aici.

Add A Comment