Painea cu maia si beneficiile sale pentru sanatate

Cum am „uitat” de painea cu maia?

Cei mai multi dintre noi nu stim ca, inainte de 1950, majoritatea fabricilor de paine lucrau in 2 schimburi de muncitori, deoarece aluatul trebuia fermentat in timpul noptii, procesul de fermentatie naturala fiind lung si lent. Printre primele lucruri pe care le-au facut marile corporatii, in scopul maximizarii profitului, a fost de a introduce fermentarea rapida (3 ore de la inceput pana la sfarsit), eliminand astfel necesitatea celui de-al doilea schimb. Aceasta decizie de reducere a costurilor, aparent inofensiva, s-a dovedit a avea un impact incredibil asupra sanatatii populatiei.

Schimbarile majore din industria de panificatie, au fost un dezastru care a trecut in mare parte neobservat si multi inca nu cunosc aceste aspecte. Astazi, unele brutarii produc paine in doar 40 de minute de la inceputul aluatului!!!!! Publicul larg consuma produsele de panificatie din comert, nu este informat asupra efectelor prelucrarii comerciale a painii.

Painea cu maia, al carui proces de preparare dureaza minim 8 ore sau mai mult, nu se gaseste aproape nicaieri, decat in propria ta bucatarie. In variantele de paine din comert, nivelul drojdiei este atat de ridicat, la fel si alti acceleratori, amelioratori si agenti de crestere, incluzand bromura, o cunoscuta otrava pentru tiroida.

paine cu maia 2

Painea de tip „Fast-Food” este una dintre cele mai distructive alimente implementate in dieta moderna, cu atat mai mult cu cat painea este unul dintre alimentele de baza.

Graul, atat de prost preparat si, implicit – prost digerat, este unul dintre factorii majori ce determina actuala epidemie de intoleranta la gluten, sindromul colonului iritabil, obezitate, diabet, candidoza si multe conditii alergene ce contribuie la aparitia cancerului.

Doar atunci cand glutenul din grau este fermentat in mod corespunzator, este sanatos pentru consumul uman. In cazul in care fermentatia nu se produce asa cum trebuie, glutenul este unul dintre cele mai alergenice alimente pe care le consumam. Citeste in acest articol mai multe informatii despre gluten. 

In ceea ce priveste graul si glutenul, problematica devine similara cu dilema soia – care, de asemenea, poate fi considerata un aliment sanatos, doar in cazul in care este fermentata suficient de lung timp. 

Principalele motive pentru care sa te reintorci la consumul de paine cu maia

Graul, corect fermentat, contine 18 aminoacizi (proteine), carbohidrati complecsi (o sursa foarte eficienta a energiei), vitamine B, fier, zinc, seleniu si magneziu si maltaza.

In procesul de fabricare a painii cu maia, in timpul cresterii, tarata din faina este sparta, eliberand nutrientii in aluat. Acidul fitic din cereale trebuie sa fie 90% neutralizat, pentru ca mineralele, concentrate in tarate, sa poata sa fie absorbite in organismul uman. Conform experimentelor efectuate in Belgia, fitin-ul poate fi neutralizat doar prin actiunea bacteriilor si drojdiilor naturale si intr-o masura mai mica, prin coacere. In painea dospita natural, combinatia elimina tot acidul fitic, in timp ce in painea comerciala acesta ramane in proportie de aproximativ 90%.

In painea cu maia, carbohidratii complecsi sunt descompusi in zaharuri simple, mai digerabile si proteinele in aminoacizi . Procesul de fermentare, datorat partial lactobacililor, face din consumul alimentar de paine de buna calitate, un ajutor pentru digestia tuturor produselor alimentare ce contin carbohidrati complecsi, inclusiv alte cereale, leguminoase si legume. Painea cu maia ajuta la restabilirea functionarii normale a tractului digestiv.

Intr-un studiu comparativ efectuat asupra efectelor painii cu maia versus painea din comert, cercetatorii au raportat ca painea cu maia a scazut semnificativ nivelul de glucoza serica si rezistenta la insulina : „S-a concluzionat ca maia-ua poate Imbunatati semnificativ caracteristicile nutritionale ale amidonului”. Painea cu maia are un indice glicemic de 68, spre deosebire de alte produse de panificatie, ce au un indice glicemic de 100. Popoarele care consuma alimente cu un indice glicemic mic tind sa aiba o incidenta mai scazuta a bolilor, cum ar fi diabetul zaharat .

Painea cu maia nu ingrasa! Majoritatea persoanelor care au probleme cu greutatea, se feresc sa consume paine si produse de panificatie (si pe buna dreptate!). De multe ori nu reusim sa ne abtinem de la consumul de produse fainoase. Insa nu e cazul painii cu maia, care datorita procesului de fermentatie natural, are indexul glicemic foarte mic si contine substante nutritive ce contribuie la imbunatatirea digestiei. Cunosc pe cineva care a slabit 10 kg, singura schimbare facuta in alimentatie fiind consumul de paine cu maia, in loc de paine „Fast-Food”.

Painea dospita naturala, datorita fermentilor sale benefici, recreeaza populatia de bacterii prietenoase din tractul de absorbtie. Rezultatul final este o imbunatatire semnificativa a digestiei. Numeroase studii demonstreaza ca populatiile cu cel mai mare aport alimentar de fibre au si cea mai mica incidenta a cancerului de colon .

In timpul procesului de fermentare, se produce acid acetic – ce inhiba, in mod natural, dezvoltarea mucegaiurilor. Acest lucru inseamna ca painea cu maia nu are nevoie de conservanti, E-uri si alte adaosuri toxice, substante intalnite cam in toate produsele alimentare din comert. Painea cu maia se autoconserva natural.

Iata ca, in curand, se fac doi ani de cand consum doar paine cu maia! Chiar si atunci cand plec din oras, am grija si iau cu mine painea facuta in casa. Doar aceasta paine o simt ca fiindu-mi benefica. 

In Bucuresti si in marile orase se organizeaza frecvent ateliere de facut paine cu maia. Iti recomand sa urmaresti si sa nu ratezi ocazia de a participa la un astfel de atelier. Prietenii mei de la Moara cu Pietre, de exemplu, tocmai au facut un atelier si stiu ca mai au in plan si altele. Ii poti contacta pentru detalii cu privire la atelierele de paine cu maia, pentru a-ti cumpara cea mai buna si adevarata faina sau pentru a-ti da niste maia.

paine cu maia

Nu uita sa te abonezi la Hranatate, intrucat vor mai urma articole pe aceasta tema importanta pentru sanatatea ta : painea cu maia!


Pentru a fi tot timpul la curent cu ultimul articol publicat pe HRANATATE, te poti abona la NEWSLETTER, moment in care vei primi gratuit pe mail, e-book-ul : Un weekend de detox.

Daca ai gasit utile informatiile cuprinse in acest articol, le poti distribui si prietenilor tai ! Pentru a fi conectati in permanenta, poti sa dai like si paginii de Facebook a site-ului si te invit sa te alaturi grupului de Facebook „HRANATATE” !

Parerea ta conteaza pentru mine ! Imi poti lasa un comentariu la acest articol sau imi poti trimite un mail : contact@hranatate.ro.

Buna!

Sunt Delia, scriu, m-am specializat si sunt pasionata de sanatate si vindecare holistica!

Mai multe despre mine si cum am ajuns la aceasta pasiune, te invit sa citesti aici.

Comments

  1. Octavian
    Bunica mea pregătea, frământă si vocea in cuptorul de lut din curte pâine cu maia... întreg procesul dura 2 zile , ea sculandu-se si in timpul nopții pentru o nouă framantare. După coacere, pâinea era lăsată sa se răcească si apoi era învelită in prosoape de cânepă si astfel se păstra 2-3 săptămâni fara sa se usuce si fara sa mucegaiasca. Si ce bună mai era!
  2. Pingback: Moara cu pietre | Painea cu maia si beneficiile sale pentru sanatate

Add A Comment