Moartea Alba si pofta de dulce

Vine seara, mananci, te asezi in fata televizorului si la un moment, pe la ora 22.00, ti se face pofta de dulce.

Acesta este un „obicei” din ce in ce mai des intalnit. Din pacate, dependenta de zahar are efecte negative pentru sanatate si nu ma refer aici doar la cresterea in greutate sau la afectarea danturii. Un consum crescut de zahar se traduce printr-o serie de afectiuni : diabet de tip 2, tensiune arteriala, atac cerebral si altele. Celulele canceroase se „hranesc” cu zahar, de aceea si rata cancerului in crestere isi gaseste o explicatie in rata cresterii consumului de zahar.

Ce este zaharul ?

Zaharul, in forma pe care o cunoastem noi astazi, este o substanta naturala, o dizaharida, compusa din doua monozaharide : glucoza si fructoza, a carui formula chimica este : 12 atomi de carbon, 22 de atomi de hidrogen si 11 atomi de oxigen. Odata ajuns in organism, sucroza (zaharul) se desparte in cele doua componente. Glucoza este folosita de toate celulele organismului, cu rol energetic. Cu fructoza este o alta poveste. Doar celulele ficatului pot procesa fructoza, iar produsele rezultate nu suna deloc bine : trigliceride, acid uric si radicali liberi. Dar urmeaza sa vedem mai departe care este problema cu zaharul.

Zaharul se obtine, prin procesare, din trestia de zahar sau din sfecla de zahar.

Se pare ca zaharul a fost descoperit in India, iar soldatii lui Alexandru cel Mare au adus cu ei trestiile purtatoare de miere. Cultivarea zaharului s-a extins tarziu, iar pana in secolul 18, zaharul era considerat un produs de lux. Apoi, atat productia cat si consumul de zahar au luat amploare din ce in ce mai mare, asfel incat in zilele noastre, zaharul este considerat o „necesitate”.

Acum 100 de ani, zaharul era un produs rar si foarte scump. In acelasi timp nu existau atatea cazuri de obezitate sau chiar si supraponderabilitate. Bolile de inima erau o raritate. Foarte putini oameni erau dependenti de zahar.

Astazi zaharul este foarte ieftin si se intalneste peste tot, in majoritatea produselor procesate pe care le cumparam din supermarket. Nu este suficient faptul ca nu consumam dulciuri sau nu adaugam zahar la cafea. Zaharul este introdus in orice produs, chiar si in carne. Painea, pastele, produsele de patiserie, conservele – practic, nu imi vine in minte un produs procesat care sa nu contina zahar.

Dependenta de zahar

Zaharul este un drog si actioneaza ca orice alt drog. Atunci cand consumam zahar, in creier se elibereaza o cantitate mare de dopamina (un neurotransmitator) ce actioneaza direct asupra receptorilor din creier aferenti centrului placerii (nucleu accumbens). Pe masura ce se consuma alimente dulci si creste nivelul de dopamina, receptorii se uzeaza si avem nevoie de o cantitate din ce in ce mai mare de dulce, pentru a simti aceeasi placere.

Cercetarile efectuate au relevat faptul ca dependenta de zahar este un fenomen real. „In urma cercetarilor derulate s-a concluzionat ca schimbarile ce au loc la nivelul neurotransmitatorilor din creier dupa consumul de zahar sunt similare modificarilor rezultate in urma consumului de droguri, iar consumul constant de zahar conduce la dependenta si obezitate”, spune Nicole Avena, profesor la Universitatea Princeton. Mancarurile si bauturile ce contin zahar activeaza centrul placerii din creier, ceea ce conduce la cresterea poftei de ceva dulce.

Este foarte usor sa devii dependent de zahar, la fel de usor cum este sa devii dependent de orice alta substanta (alcool, nicotina, cafeina, heroina etc) ce da dependenta. Problema incepe inca din copilarie. Le dam copiilor ceva dulce ca si recompensa sau pentru a face mancarea acceptabila pentru copii. Producatorii de hrana adauga zahar la orice produs sau bautura, pentru ca astfel creste nevoia de a manca din ce in ce mai mult. Daca va uitati pe eticheta produselor, este greu de identificat un produs ce nu contine zahar sau inlocuitor de zahar. Intreaga industrie alimentara se bazeaza pe consumul de zahar, tocmai pentru ca da dependenta si creste nevoia de hrana.

Cum stii daca esti dependent de zahar ?

Iti propun sa faci un test foarte simplu. Raspunde cu DA/NU la urmatoarele patru intrebari :

1.Simti nevoia de ceva dulce, atunci cand esti lipsit de energie ? Un biscuite, o ciocolatica, un baton care sa mearga cu cafeaua de dimineata ? Desert dupa masa ? Un protein-bar dulce dupa antrenamentul la sala ?

2. Te lupti sa rezisti tentatiei de dulce fara a gusta macar un pic ?

3. Prefer mancarurile mai degraba dulci decat condimentate ?

4. Daca intr-o zi nu consumi nimic dulce, te confrunti cu schimbari de dispozitie, dureri de cap sau nivel scazut de energie ?
 
Daca ai raspuns cu DA la cel putin una dintre intrebari, atunci te confrunti cu o dependenta de zahar.
 
Autorul cartii „Invinge dependenta de zahar, ACUM !”, Jacob Teitelbaum, imparte dependentii de zahar in patru grupuri :
  • Oameni care se simt in mod constant obositi si consuma zahar sau alimente dulci pentru un plus de energie;
  • Oameni ce devin nervosi atunci cand nu mananca nimic si iau rapid o gustare dulce pentru a-si potoli foamea;
  • Oameni ce simt frecvent nevoia/pofta de a manca ceva dulce;
  • Oameni ce sufera de dezechilibre hormonale si consuma dulce pentru a-si imbunatati starea emotionala;
„Nelinistea permanenta, oboseala si pofta constanta de ceva dulce sunt toate semne ale dependentei de zahar”, spune doctorul Teitelbaum. „Nu exista o anumita cantitate de zahar de la care sa spui ca esti dependent, totul depinde de nevoia persoanei de a consuma ceva dulce si simptomele pe care le manifesta daca nu consuma dulcele respectiv”. 

De ce zaharul este supranumit „Moartea Alba” ?

Sunt foarte multe motive, dar am sa-ti propun o scurta intoarcere in timp, inainte de a-si face aparitia zaharul atat de abrupt in vietile noastre. Din punctul meu de vedere, zaharul este o otrava lenta, dar cu efect sigur – la fel ca multe alte toxine si substante la care suntem expusi. Inainte ca zaharul sa devina un „aliment de baza”, nu existau atat de multe cazuri de boli ale civilizatiei : boli de inima, obezitate, diabet, cancer, imunitate scazuta. Sigur ca oamenii mureau (in definitiv, moartea este singura certitudine pe care o avem in viata), dar mureau din cauza razboaielor, virusilor, epidemiilor.

Am sa enumar cateva motive esentiale pentru care zaharul dauneaza grav sanatatii :

>> Zaharul este lipsit de valoare nutritionala

Cum spuneam la inceputul articolului, zaharul este compus din doua monozaharide : glucoza si fructoza. Da, zaharul este o substanta naturala, obtinuta din trestia de zahar sau sfecla de zahar, insa asa cum il intalnim noi astazi in forma sa rafinata, zaharul este lipsit de orice alti nutrienti. Fapt pentru care, odata ajuns in organism, pentru procesarea sa este nevoie de alte substante, respectiv de nutrienti. Organismul apeleaza la resursele sale interne de nutrienti, de aceea se produce demineralizarea si devitaminizarea sa.

>> Zaharul contine fructoza

Daca de glucoza avem nevoie pentru a ne asigura energie, nu acelasi lucru il putem spune despre fructoza. Este important sa nu confundam fructoza din zahar cu fructoza din fructe ! Fructoza continuta de zahar este un produs foarte greu de procesat de catre organism, mai ales ca ficatul apeleaza la resursele interne de nutrienti ale organismului pentru procesarea fructozei. Ficatul depoziteaza fructoza sub forma de glicogen, pana la un punct. Dincolo de acest punct (care difera de la persoana la persoana), ficatul depoziteaza fructoza sub forma de grasime, mai ales daca ai o alimentatie bazata pe multe calorii si multi carbohidrati sau daca esti o persoana statica, inactiva. Astfel, apare sindromul ficatului gras (steatoza hepatica). 

>> Zaharul conduce la aparitia rezistentei la insulina

Insulina este un hormon extrem de important pentru organism. Insulina ajută glucoza să se deplaseze din circuitul sangvin în celulele corpului, unde pot fi folosite ca sursă de energie. Insa atunci cand se consuma atat de mult zahar, celulele organismului devin „rezistente” la insulina, secretia de insulina fiind insuficienta pentru a metaboliza glucoza din sange. Aparitia rezistentei la insulina este factorul precursor al aparitiei diabetului de tip II.

>>Celulele canceroase se hranesc cu zahar

Probabil ca ati mai auzit ca in dieta bolnavilor de cancer sunt interzise alimentele ce contin zahar. Sunt cazuri care s-au vindecat, doar prin schimbarea dietei si stilului de viata si eliminarea oricarei forme de zahar din alimentatie.

Insa ultimele cercetari din domeniu au relevat un aspect si mai important : zaharul nu doar ca hraneste cancerul, insa consumul de zahar este insusi o cauza a aparitiei cancerului in organism.

>>Zaharul creste colesterolul rau

Acest efect mi s-a parut cel mai interesant dintre toate. Daca pe celelalte le cunoastem, faptul ca zaharul conduce la cresterea colesterolului si implicit predispune la aparitia bolilor cardiovasculare, m-a uimit peste masura. Ma pun in locul unei persoane ce are colesterol : imi schimb alimentatia si renunt imediat la sursele de grasime, insa nu elimin dulciurile, iar valoarea colesterolului ramane neschimbata sau chiar creste. 

Ca sa intelegem cum zaharul creste colesterolul, sa ne reamintim ca fructoza ce nu mai poate fi depozitata sub forma de glicogen, este depozitata sub forma de grasime ! Iar produsele rezultate in urma procesarii fructozei sunt : acizi grasi trigliceride, acid uric si radicali liberi. 

Cum scapam de zahar ?

Acum, daca am vazut ca zaharul este ceva nociv si deloc folositor organismului, evident ca vrem sa scapam de el. Un prim pas este constientizarea faptului ca zaharul este introdus in aproape toate produsele existente pe rafturile magazinelor. Asadar, citeste cu atentie etichetele produselor pe care le cumperi. Eventual, elimina orice produs procesat din alimentatia ta (inclusiv painea si pastele) si consuma doar produse naturale, neprocesate.

Daca ti-e pofta de ceva dulce, alege un snack sanatos : un fruct sau un castronel de nuci, migdale. Fructele sunt incarcate de vitamine, minerale, enzime si antioxidanti , deci fructoza continuta va fi usor procesata de catre organism. Oricum fructoza continuta de fructe este mult sub nivelul fructozei din zahar.

Un bun inlocuitor al zaharului este extractul de stevie rebaudiana. Contine proteine, fibre, carbohidrati complecsi si vitamine. Regleaza si echilibreaza nivelurile de zahar din sange. Inlatura pofta de dulciuri si controleaza apetitul alimentar.Este extrem de eficienta pentru cei care sufera de diabet sau hipoglicemie(niveluri reduse de zahar in sange). Mai contine si : fosfor, fier, zinc, calciu,potasiu,magneziu,vitaminele A si C.

Incearca sa identifici momentele in care ti se face pofta de ceva dulce si lucreaza la cauzele ce determina aparitia poftei.

Inchei articolul prin a-ti oferi un citat :

„Cea mai buna modalitate de a prezice viitorul este sa il creezi tu insuti.”
– Peter F. Drucker

Tu cum te vezi in viitor ?

 


Pentru a fi tot timpul la curent cu ultimul articol publicat pe HRANATATE, te poti abona la NEWSLETTER, moment in care vei primi gratuit pe mail, e-book-ul : Un weekend de detox.

Daca ai gasit utile informatiile cuprinse in acest articol, le poti distribui si prietenilor tai ! Pentru a fi conectati in permanenta, poti sa dai like si paginii de Facebook a site-ului si te invit sa te alaturi grupului de Facebook „HRANATATE” !

Parerea ta conteaza pentru mine ! Imi poti lasa un comentariu la acest articol sau imi poti trimite un mail : contact@hranatate.ro.


Surse articol : Nicole M. Avena, Pedro Rada, Bartley G. Hoebel. Evidence for sugar addiction: Behavioural and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 32 (2008) 20-39.; http://www.webmd.com/; http://authoritynutrition.com/; http://www.medicalnewstoday.com/; Elliott S.S., Keim N.L., Stern J.S., Teff K., Havel P.J. Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome.

 

 

 

 

Buna!

Sunt Delia, scriu, m-am specializat si sunt pasionata de sanatate si vindecare holistica!

Mai multe despre mine si cum am ajuns la aceasta pasiune, te invit sa citesti aici.

Comments

  1. Pingback: 5 retete de ice-tea pentru lunga vara fierbinte - Hranatate

Add A Comment