Boala secolului nostru! Majoritatea suferim de aceasta!

In zilele noastre, foarte multe persoane sufera de o boala, pe care o putem considera „boala secolului” : sedentarismul. 

Sedentarismul este un stil de viata care presupune putina sau deloc miscare. Activitatile unei persoane sedentare, indiferent ca vorbim de job sau de relaxare, se deruleaza mai mult stand pe scaun sau intins pe pat. 

Sedentarismul este un factor de risc, care conduce la aparitia a numeroase afectiuni de sanatate. 

De felul meu, nu am fost niciodata o fire sportiva, tragand mai mult catre sedentarism. Dar, in urma problemelor de sanatate cu care m-am confruntat, am fost nevoita sa petrec foarte mult timp in pat, fapt pentru care sistemul meu muscular a avut de suferit. De aceea, de peste 6 luni de zile fac kinetoterapie, aproape zilnic  si am inteles cat este de importanta miscarea pentru vindecare, recuperare, dar mai ales pentru preventia aparitiei problemelor de sanatate. 

L-am invitat pe Alexandru Ilie, licentiat in kinetoterapie si motricitate speciala si kinetoterapeut in cadrul clinicii Provita din Bucuresti, sa ne vorbeasca despre sedentarism si activitatea fizica.

ilie_alexandru 

Delia : Care este pretul pe care il platim pentru un stil de viata sedentar ? De ce consideri sedentarismul ca fiind “boala secolului” ?

Alex : In primul rand doresc sa salut cu admiratie intreaga comunitate ce urmareste blogul tau. Ceea ce tu oferi oamenilor este ridicat la rang de arta si gasesc a fiind cu adevarat valoros pentru cine este preocupat in mod activ de un stil de viata sanatos.

Omul in acest moment il descriu ca fiind impotriva naturii sale. Am fost proiectati sa fim bipezi, sa petrecem ore intregi mergand, chiar alergand iar astazi aceste activitati din pacate au ajuns sa fie un trend. Pretul pentru acest stil de viata sedentar in care muncim minim 8h/zi in pozitia asezat,mergem spre acasa si cautam sa ne aseazam  rapid in mijlocul de transport personal fie cel in comun, ajungand acasa abia asteptand  sa ne odihnim intr-un fotoliu relaxant este… DEVASTATOR.

Folosesc aceasta descriere deoarece majoritatea pacinetilor ce-i vad zilnic au acest stil de viata iar acesta ii conduce catre o patologie grava, cea mai frecventa fiind data de  herniile de disc.

D : Cum de s-a ajuns de la un stilul de viata activ la unul pasiv ?

A : Din punctul meu de vedere  este o involutie fata de natura umana, asa cum am spus si mai sus. Motivele sunt multiple, dar cred ca cel mai important este lipsa de educatie spre acest domeniu. Majoritatea nu constientizeaza pretul ce urmeaza sa fie platit din punct de vedere emotional, social, dar si financiar, pentru lipsa miscarii. Un stil de viata pasiv este garantia unor afectiuni grave, singura necunoscuta fiind momentul in care aceste afectiuni se vor manifesta.

D : Ce rol joaca activitatea fizica si importanta unui sistem muscular sanatos pentru organism?

A : Activitatea fizica ajuta la mentinerea unui sistem musculo-scheletar sanatos. Mai mult, este important sa ne reamintim ca majoritatea “fabricilor” de energie( mitocondriile) se afla in tesutul muscular. Un sistem muscular bine dezvoltat ne asigura o baza de energie suficienta, astfel nevoia de bauturi energizante( ex. cafea)  scade uimitor. Privind din punct de vedere social si profesional, poti fi mai productiv si cu o acuitate mentala mult imbunatatita, avand un sistem muscular bine pus la punct.  Toate acestea se-ntampla atunci cand avem suficiente “uzine” de energie active si functionale. Asadar, iata un alt bun motiv pentru care intretinerea sistemului muscular devine un “MUST”. Din fericire, in acest moment exista echipamente computerizate ce pot evalua  cat de bine este dezvoltat sistemul tau muscular.

D : Ce inseamna pentru sanatate atrofia musculara? In ce conditii apare ea? Cat de repede se atrofiaza muschii, comparativ cu durata recuperarii?

A:  Atrofia musculară reprezintă pierderea masei musculare. Cauza acesteia poate fi multipla in functie de cauza nivelul de atrofie poate varia. Daca ne referim la un repaos total in urma unui traumatism, atunci vom observa ca intr-o saptamana de stat la pat putem pierde pana la 50% din forta musculara.  Recuperarea fortei musculare din nou variaza de varsta, nivel de activitate fizica si alimentatie.  Ideea centrala este ca timpul petrecut pentru a castiga forta este in medie de 3x mai mare decat cel petrecut pentru a o pierde. Este de evitat perioadele lungi in care nu practicam miscarea in mod organizat.  Ca o metafora  putem spune ca, pierderea masei si a fortei musculare este ca respectul sau increderea. Se castiga foarte greu insa se pot pierde intr-o fractiune de secunda.

D : Am constatat ca sunt destul de multi copii vin la kinetoterapie, pentru a se recupera muscular, ceea ce mi se pare incredibil si periculos pentru sanatatea adultilor de mai tarziu. Ce le recomanzi parintilor? Cum pot acestia sa ii motiveze pe copii sa aiba un stil de viata activ?

A:  Intradevar, sedentarismul din randul copiilor duce la o serie de patalogii ce in urma cu 20 de ani nu existau in randul copiilor.  Copii fac ceea ce vad la parinti si nu ceea ce li se spune sa faca. Adevarata unealta  de motivare a copiilor sa faca miscare este exemplul personal. Daca tu, ca parinte, practici  miscarea zilnic, este un obicei prioritar ce-l programezi in viata ta, 100% copilul tau te va urma. Cred foarte mult in leadership si mai mult, vad ca el este problema de baza a societatii noastre. Exemplul personal este ceea ce motiveaza cel mai mult.

D : Ce presupune un stil de viata activ?

A: Daca ne uitam la o viata normala vedem ca majoritatea petrece 12h/zi in pozitia asezat. Acesta pozitie conduce la o relaxare a musculaturii abdominale combinate  cu o postura deficitara datorata pozitiei de lucru. Acest tablou defineste realitatea cotidiana si el conduce la o serie de modificari de structura la nivelul coloanei vertebrale si nu numai.  Cele mai frecvente afectiuni sunt in regiunea lombara, urmate de cele din regiunea cervicala, acestea provocand disconfort zilnic, pana la o durere ce ne va trimite in final la un specialist. Stilul de viata activ presupune o serie de exercitii compensatorii pozitiei de lucru, realizate de 2x/zi plus minim 3h/saptamana de miscare programata, fie ea chiar si o iesire in parc, in care mergem pe jos timp de ora.

freedom-2218616_1280

 D : Este clar ca printr-un stil de viata activ si o alimentatie echilibrata, putem preveni aparitia multor probleme de sanatate. Dar daca problemele de sanatate au aparut deja, ne putem si vindeca, prin cresterea activitatii fizice? Intreb, pentru ca noi romanii avem o “credinta” stramoseasca : a sta la pat, atunci cand esti bolnav. Cat adevar exista in aceasta “credinta”?

A:  Unul din principiile de baza ale medicinei este principiul individualizarii, altfel spus nu exista boala ci exista bolnav. Atunci cand apar probleme de sanatate avem nevoie in primul rand de un diagnostic precis, apoi de un plan de recuperare dezvoltat de o echipa interdisciplinara. In functie de afectiune putem avea nevoie de o echipa formata de neurolog, specialist in terapia durerii, kinetoterapeut  si psiholog. Tin sa mentionez importanta celui din urma, deoarece 80% din pacientii pe care ii am zilnic, au dureri mari si o parte din ele sunt provocate de un fond psiho-emotional “turat” la maxim. Altfel spus, stresul si frustrarile conduc la un corp tensionat, acesta din urma fiind deja dezechilibrat, astfel apar dureri accentuante.  Recomand cu incredere petrecerea unei zile pe saptamana in care ai telefonul mobil inchis  si in acea zi petreci timp de calitate alaturi de cei dragi tie. Statul la pat nu ne ajuta decat atunci cand situatiile sunt critice. In rest, in natura umana se afla nevoia de socializare si dragoste fata de semeni, nevoi ce nu le poti satisface stand la pat. Daca tot ai amintit de zicale stramosesti, este important sa ne amintim si de acea zicala ce spune ca  „o minte sanatoasa se afla intotdeauna intr-un corp sanatos”. Miscarea inseamna viata, deci sigur miscarea ajuta enorm in procesul de vindecare.

kinetoterapie2

D : Ce parere ai de “mersul la sala”? Cand putem discuta de un exces de sport?

A: Mersul la sala este foarte bun. Problemele pot aparea in momentul in  care fie nu avem un atrenor personal, fie acesta nu este bine pregatit. “ Sala” este un loc in care in mod inevitabil va incepe concurenta sau dorinta de a confirma si aici apar probleme majore, cand supui corpul la un efort pentru care nu este inca pregatit. Mai mult, programele de antrenament ce nu au ca obiectiv principal o dezvoltare musculara echilibrata, produc o multitudine de afectiuni. Din pacate, 30% din pacientii ce-i am in sala de kinetoterapie,  au venit deoarece au practicat “sala” de 3x/ saptamana. Aceste date ma obliga sa atrag atentia asupra mersului la sala.

 D : Exista limita de varsta in ceea ce priveste activitatea fizica?

A: Din momentul in care suntem in burta mamei ne miscam, iar femeile ce au fost insarcinate pot confirma asta din plin. Activitatea fizica este recomandata sa devina un stil de viata ce este mentinut pe intreaga existenta. Apropo de limita de varsta si exemplul personal :  pacientul ce inspira zilnic zeci de oameni este un om de 92 de ani, ce vine de 2x/ saptamana, in cadrul clinicii in care activez si practica miscarea in mod organizat. Limita de varsta nu exista atunci cand este vorba de practicarea activitatii fizice.

senior-2642030_1280

Ne poti face cateva recomandari : exercitii sau cum sa incorporam activitatea fizica in programul de zi cu zi;

A: Ce pot recomanda aici, este ca minim de 3x/zi sa faci o pauza de la birou si sa incepi sa misti blocul cervical, sa-ti intinzi picioarele, fie chiar si sub birou si sa-ti ridici bratele deasupra capului de cateva ori. Aceste miscari simple facute zilnic, reduc cu mult incidenta patologiilor de coloana. In cadrul protocolului de recuperare, urmaresc ca intotdeauna fiecare pacient sa invete ceea ce eu numesc igiena coloanei vertebrale : un set de exercitii specifice , ce practicate zilnic ajuta la mentinerea unui sistem musculo scheletar sanatos.

Alex, in numele cititorilor site-ului Hranatate,  iti multumim pentru recomandari si pentru informatiile atat de bine structurate si explicate si te mai asteptam si cu alte subiecte de interes pentru un stil de viata sanatos! 

kinetoterapie


Pentru a lua legatura cu Alexandru sau cu ceilalti colegi ai sai, ce formeaza minunata echipa de kinetoterapeuti ai clinicii Provita, poti apela numarul de telefon 0219432 sau pe mail : office@centrul-provita.ro. Centrul de fiziokinetoterapie Provita se afla in Bucuresti, str.Alexandrina nr.20-22, sector 1. 

Buna!

Sunt Delia, scriu, m-am specializat si sunt pasionata de sanatate si vindecare holistica!

Mai multe despre mine si cum am ajuns la aceasta pasiune, te invit sa citesti aici.

Comments

  1. Rodica
    Devine "must" apoi "vin"! Pe bune?! "Trebuie" nu se poate spune?! Dam la gunoi limba noastra?! Inteleg sa ne mai prostim cand suntem acasa,intre prieteni,dar,aici, unde citesc o gramada de oameni,de ce? In plus, multi habar n-au engleza si nu inteleg ce vrea sa spuna autorul! Urat!
    1. Imi pare rau sa constat ca asta este tot ce ati inteles din articolul nostru! E optiunea dumneavoastra sa cititi si sa beneficiati de pe urma informatiilor dupa cum doriti

Add A Comment