aminoacizii

Aminoacizii: ce sunt si cum influenteaza favorabil starea de sanatate

In mod definitoriu, orice persoana care este interesata de cresterea musculara si care practica activitatea de body-building sau culturism a auzit cel putin o data de termenul de aminoacizi. Totusi, daca persoanele in cauza nu detin prea multe informatii despre acest subiect, este important sa se cunoasca ce reprezinta aminoacizii si cum ne influenteaza ei sanatatea, dar si dezvoltarea musculara in atingerea obiectivelor propuse.

Ce reprezinta aminoacizii?

Cea mai simpla definitie a aminoacizilor le insuseste acestora rolul de fundamente pe baza carora se construiesc moleculele proteinelor. In fiecare dintre celulele corpului uman se regasesc aminoacizi, astfel incat trei patrimi din masa solida a acestuia este formata din celule proteice constituite la randul lor din aminoacizi.

Totusi, desi aceasta modalitate de a defini aminoacizii este frecvent intalnita si deosebit de populara, o mare parte dintre persoanele care practica culturismul se gandesc doar la o anumita categorie de muschi atunci cand aud de proteine, fara sa ia in calcul faptul ca majoritatea muschilor din corp cuprind un numar mare de proteine.

Clasificarea aminoacizilor

Un alt aspect esential atunci cand vine vorba de aminoacizi este faptul ca acestia sunt in numar de 17 si se clasifica in doua categorii: esentiali si neesentiali.

Aminoacizii esentiali sunt 8 la numar: izoleucina, lizina, leucina, fenialanina, tiozina, metionina, triptofanul si valina.

Cei mai importanti aminoacizi pentru dezvoltarea masei musculare, deci esentiali pentru activitatea culturistilor sunt: glutamina, alanina, arginina si taurina. In ceea ce priveste cantitatea de proteine necesara pentru activitatile sportive, asa cum este body-building-ul, cea considerata in mod obisnuit ca fiind completa de catre nutritionisti nu este de ajuns in acest caz.

Organismul persoanelor preocupate de culturism necesita o serie de aminoacizi esentiali, in special in timpul depunerii de efort. Asadar, cea mai indicata modalitate de a satisface aceasta nevoie este prin consumul de alimente bogate in proteine, dar si suplimentarea cu ajutorul produselor special create in acest sens. Un bun exemplu sunt suplimentele alimentare din cadrul magazinului online de top in acest domeniu, suplimente-sport.ro, asa cum sunt: Gaspari AminoMax, On Amino, Scitec BCAA, Scitec Ultra Amino si altele similare.

Cum sunt utilizati aminoacizii si proteinele in organismul uman

Consumul de proteine declanseaza in corp activarea unei enzime ce poarta denumirea de peptina. Lanturile lungi de aminoacizi vor fi ramificate in lanturi mai scurte, ca apoi sa se poata continua digestia partiala a proteinelor in cadrul organismului, in care enzimele pancreatice au rolul de a desface inca o data lanturile de aminoacizi, transformandu-le in peptide.

Peptidele vor fi si acestea ramificate in dipeptide sau tripeptide, care urmeaza sa fie absorbite in circulatia sanguina si mai apoi transportate spre ficat, locul in care vor fi transformate in aminoacizi diferiti ce stau la baza formarii unor proteine specifice.

Totusi, este bine de retinut faptul ca aminoacizii nu vor putea fi retinuti in totalitate in corp, necesarul acestora din aceasta privinta depinzand de moment si de starea organismului.

In ceea ce priveste cantitatea necesara de proteine pentru un atlet, aceasta se incadreaza intre 200 sau 300 grame pe zi.

Aminoacizii considerati a fi esentiali pentru cresterea masei musculare:

Glutamina: acest tip de aminoacid se bucura de popularitate, intrucat are un rol fundamental in o gama diversificata de procese metabolice, asa cum este, de exemplu, reglarea volumului celular. In acest caz, glutamina actioneaza sub forma unui reglator pentru balanta dintre metabolismul si catabolismul grasimilor, carbohidratilor, dar si proteinelor. In ceea ce priveste activitatea de culturism, medicii specialisti recomanda acestor persoane sa consume L-glutamina in forma libera, intr-o doza de aproximativ 10-12 grame.

Alanina: gasindu-se sub forma a doi izomeri, si anume L-alanina si D-alanina, aceasta are doua mari proprietati esentiale. Prin intermediul L-alaninei, sinteza proteinelor este amplificata, iar D-alanina a fost considerata parte componenta a peretelui celulelor bacteriene din organism. De asemenea, alanina este desfacuta si eliberata in calitate de aminoacid atunci cand se depune un efort intens la antrenamente. Aceasta este un aminoacid indispensabil celor care practica culturismul si, totodata, este cel mai prezent in tesutul muscular.

Arginina: acest aminoacid actioneaza favorabil in organism in principal pentru sustinerea functiilor hepatice, dar si a celor cardiovasculare.

Taurina: este unul dintre cei mai raspanditi aminoacizi in organism, fiind intalnit la nivelul inimii, al muschilor scheletici, al leucocitelor, dar si a sistemului nervos. Cel mai important rol al taurinei este indeplinit in cadrul sistemului nervos, asigurand functionarea optima a acestuia.

Asadar, avand in vedere elementele prezentate mai sus, suplimentarea cu produse bogate in aminoacizi este mai mult decat recomandata pentru a asigura satisfacerea deplina a tuturor nevoilor organismului in ceea ce priveste obiectivul principal de crestere a masei musculare.

Buna!

Sunt Delia, scriu, m-am specializat si sunt pasionata de sanatate si vindecare holistica!

Mai multe despre mine si cum am ajuns la aceasta pasiune, te invit sa citesti aici.

Add A Comment