spate drept

6 trucuri testate pentru un spate drept si o postura corporala corecta

Nu m-am putut lauda niciodata cu un spate frumos, drept si cu o postura corporala armonioasa, corecta!Dimpotriva!

Inca din copilarie, de cand am intrat in perioada de crestere, m-am ales cu o scolioza. Am purtat corset, am facut gimnastica medicala si dupa vreo doi ani, am considerat ca nu mai am nevoie si am lasat-o balta.

Dar evenimentele prin care am trecut in 2017 (operatia la coloana, semiparalizia, atrofia musculara, durerile atroce, medicatia etc), au dus la o deformare crunta a posturii corporale si a spatelui.

Practic abia acum, dupa atatia ani, am inteles importanta unei posturi corecte!

Cazul meu este unul extrem, dar cumva, experienta asta m-a determinat sa ma „specializez” si in posturologie. Observ in jurul meu foarte multi oameni adoptand o postura corporala incorecta, fara sa fie constienti de acest lucru.

De ce e important sa ai o postura corporala corecta

O postura corecta a corpului conteaza pentru sanatate la fel de mult cat conteaza o dieta sanatoasa, o respiratie completa sau activitatea fizica!

Asigurarea unei posturi corporale corecte inseamna enorm pentru sanatatatea ta! Cand corpul se afla intr-o pozitie corecta, oasele sunt bine aliniate cu restul corpului, in timp ce tensiunea din muschi si ligamente este distribuita in mod corespunzator.

Pentru sanatate, o pozitie corecta inseamna :

  • Elimina oboseala musculara. Muschii lucreaza corespunzator, iar corpul utilizeaza mult mai putina energie;
  • Previna si amelioreaza durerile de spate si cele musculare;
  • In consecinta, scade stresul fizic, dar si psihic;
  • Articulatiile spinale sunt mobile, flexibile si aliniate; astfel se evita posibilitatea deteriorarii discurilor si se previn fracturile vertebrale;
  • Un aspect fizic placut, sanatos, o crestere a carismei;

Un aspect deosebit de important de mentionat, in cazul unei pozitii necorespunzatoare, este : deprivarea de oxigen a corpului. Da, o postura deficitara inseamna si o deformare a sternului si cutiei toracice, implicit o compresie asupra organelor respiratorii. Oxigenul este vital pentru sanatate! Un organism deprivat de organism este supus infectiilor de orice fel, displaziilor, inflamatiilor si chiar predispune la aparitia cancerului.

Cum trebuie sa fie o postura corporala corecta

Daca postura este corecta, atunci  poti trasa o linie imaginara (linia gravitatiei), pornind de la urechi, umeri, articulatia soldului, a genunchiului si a gleznei.

Dezechilibrele posturale cele mai frecvent intalnite sunt :

  • Capul aplecat in fata;
  • Cifoza si scolioza sau cifo-scolioza;
  • Lordoza excesiva;
  • Bazinul rasucit in exterior;
  • Spatele plat;

indreptare spate

Un instrument util de masurare a posturii este Posture Checker sau o aplicatie similara. Cu ajutorul acestei aplicatii, am facut pozele si am putut sa imi fac o idee mai buna asupra eficientei exercitiilor pe care le fac pt.postura.

Sau si mai simplu : lipeste-ti tot spatele de perete si vezi cat spatiu ramane intre ceafa si perete. Daca ai asezat bine zona lombara si fesierii, iar partea posterioara a craniului atinge peretele, atunci e ok. Daca simti vreun disconfort in aceasta pozitie sau daca ceafa nu ti se lipeste de perete si ramane spatiu, inseamna ca trebuie sa aduci imbunatatiri posturii corporale.

Semnul sigur de postura deficitara este durerea si oboseala musculara!

Cea mai buna evaluare a posturii ti-o va face insa un specialist. Acesta va determina dezechilibrele musculare ce cauzeaza postura deficitara si te va indruma cum sa iti reeduci postura.

Factorii de risc posturali

In zilele noastre, principalul factor de risc este utilizarea necorespunzatoare a telefonului mobil sau a laptop-ului. Aceste device-uri trebuiesc ridicate la nivelul ochilor/a fetei, atunci cand sunt utilizate. Dar cei mai multi dintre noi, inconstient, isi tin capul aplecat, adus in fata si spatele cocosat, atunci cand folosesc smartphone-ul/tableta sau laptopul.

Este suficient sa te uiti in jurul tau si vei observa cat de multi oameni isi deformeaza corpul doar pentru a butona pe telefon! Specialistii trag un semnal de alarma major asupra acestui aspect!

Un alt factor de risc major este lipsa de activitate fizica – sedentarismul :

„Un stil de viata pasiv este garantia unor afectiuni grave, singura necunoscuta fiind momentul in care aceste afectiuni se vor manifesta.” – Alexandru Ilie (kinetoterapeut clinica Provita)

In opinia mea, cel mai mare factor de risc pentru postura, este ATITUDINEA pe care o adopti fata de viata, problemele vietii si in primul rand, fata de propria-ti persoana. Grijile, stresul, lipsa de incredere in sine, fricile de orice fel, necazurile si suferintele, sunt principala cauza a deformarii fizice a corpului, respectiv a spatelui.

Rezumand, lista factorilor de risc posturali, ar putea cuprinde :

  • utilizarea incorecta a smartphone-ului/laptop etc;
  • sedentarismul;
  • lipsa de incredere in sine, lipsa de motivatie si lipsa vointei;
  • frica, durerea si stresul cotidian (grijile de zi cu zi);
  • afectiuni ale coloanei vertebrale;
  • interventii chirurgicale la nivelul coloanei/spatelui;
  • osteoporoza;
  • cresterea brusca si rapida in inaltime;
  • carat greutati;
  • factori genetici (mai rar);
  • slabiciune musculara, atrofie musculara si alte dezechilibre;

6 tehnici simple si creative de implementat pentru corectarea posturii

Corectarea posturii presupune sa iesi de indata din zona de confort si sa incepi sa practici exercitii de recuperare, in primul rand kinetoterapia.

Kinetoterapia pentru postura urmareste :

  • reeducarea corpului, reamintirea acestuia cum se sta intr-o postura corecta si sanatoasa;
  • tonifierea si intarirea musculaturii corpului, in special a musculaturii implicate in postura;

Pe langa kinetoterapie (care-mi pare a fi principala masura pentru corectarea posturii), postura se corecteaza si cu ajutorul : masaj, inot, yoga, qi-gong si tai-chi, pilates, exercitii de respiratie etc.

Daca te confrunti cu probleme grave posturale, sfatul meu este sa apelezi de indata la un specialist kinetoterapeut. Acesta te va ajuta foarte mult in redobandirea pozitiei sanatoase si normale a corpului.

Pe langa exercitiile fizice, sunt cateva tehnici simple, creative si eficiente, la care recurg cu succes.

Sfoara imaginara

Acest exercitiu de vizualizare presupune sa-ti imaginezi o sfoara ce iese prin crestetul capului si te trage in sus, inspre tavan/cer.

Corector de postura

La tehnico-medicale exista corectoare de postura, din material textil, elastic. Sunt niste benzi elastice in forma de X, care iti sustin umerii, postura spatelui. Iti recomand pudenta, daca alegi sa recurgi la ele, decat pentru o ora-doua pe zi si pentru o scurta perioada de timp, pana cand iti fortifici musculatura spatelui si cea abdominala (corsetul natural). Folosite indelungat, corectoarele de postura pot „lenevi” muschii, facand mai mult rau decat bine.

Cartea de pe cap

Acesta este un exercitiu foarte util pe care mi-l amintesc inca din copilarie. Presupune sa parcurgi zilnic cate 10-15 minute, purtand o carte pe cap, fara sa o scapi.

Spatele la perete

Pentru corectarea posturii, o tehnica simpla si eficienta, cu rezultate satisfacatoare si rapide, este statul cu spatele lipit de perete. Incearca sa iti lipesti intreg spatele, incepand cu zona lombara/fesele, de perete. Trage de gat/ceafa inapoi, pana cand simti ca se lipeste de perete. Trebuie sa mentii pozitia cateva minute, apoi faci pauza un minut si repeti. Repetat zilnic si corelat cu respiratii profunde, aceasta tehnica ar trebui sa dea rezultate foarte bune, daca dezechilibrul postural e minor.

Lucreaza la partea mental-emotionala

Spuneam mai sus ca factorii mentali-emotionali sunt principala cauza a aparitiei problemelor posturale. Afectiunile spatelui au drept cauza subtila grijile si fricile pe care le porti in spate. In momentul in care le vei constientiza, vei lucra asupra lor si te vei elibera de ele, se vor rezolva si problemele spatelui.

In concluzie, am vazut impreuna ca o postura corecta a corpului este vitala pentru sanatatea noastra! Prin urmare, incepe chiar de astazi sa iti constientizezi pozitia corporala si sa iei masurile ce se impun, acolo unde este cazul. Cateodata, doar o simpla schimbare de ATITUDINE este suficienta pentru a echilibra postura si a preveni aparitia a numeroase probleme de sanatate!


Pentru a fi tot timpul la curent cu ultimul articol publicat pe HRANATATE, te poti abona la NEWSLETTER, moment in care vei primi gratuit pe mail, e-book-ul : Un weekend de detox.

Daca ai gasit utile informatiile cuprinse in acest articol, le poti distribui si prietenilor tai ! Pentru a fi conectati in permanenta, poti sa dai like si paginii de Facebook a site-ului si te invit sa te alaturi grupului de Facebook „HRANATATE” !

Parerea ta conteaza pentru mine ! Imi poti lasa un comentariu la acest articol sau imi poti trimite un mail : contact@hranatate.ro.

Buna!

Sunt Delia, scriu, m-am specializat si sunt pasionata de sanatate si vindecare holistica!

Mai multe despre mine si cum am ajuns la aceasta pasiune, te invit sa citesti aici.

Add A Comment